luni, 27 iunie 2011

Raspuns de la ANAF: Bonul fiscal si inregistrarea in contabilitate a cheltuielilor?

Avand in vedere abrogarea H.G. nr. 831/1997, mai sunt in vigoare prevederile OMFP nr.293/2006 si OMFP nr.1714/2005?
In ce conditii bonurile fiscale emise cu aparatele de marcat electronice fiscale sunt documente care stau la baza inregistrarii in contabilitate a cheltuielilor?

Raspuns

Prin Hotararea Guvernului nr.105/2009 au fost abrogate prevederile Hotararii Guvernului nr.831/1997 pentru aprobarea modelelor formularelor comune privind activitatea financiara si contabila si a normelor metodologice privind intocmirea si utilizarea acestora, precum si toate ordinele ministrului economiei si finantelor care au fost emise avand ca temei legal hotararea mentionata.

In aceste conditii au fost abrogate si prevederile O.M.F.P. nr.293/2006 pentru modificarea O.M.F.P. nr.1714/2005 privind aplicarea prevederilor HG nr.831/1997.

In conformitate cu prevederile art.6 alin.(1) din Legea contabilitatii nr.82/1991 republicata, orice operatiune economico-financiara efectuata se consemneaza in momentul efectuarii ei intr-un document care sta la baza inregistrarilor in contabilitate, dobandind astfel calitatea de document justificativ.

Documentele care stau la baza inregistrarilor in contabilitate pot dobandi calitatea de document justificativ numai in conditiile in care furnizeaza toate informatiile prevazute de normele legale in vigoare si trebuie sa cuprinda elementele principale prevazute la pct.2 din Anexa nr.1 la O.M.E.F. nr.3512/2008.

Bonurile fiscale emise cu aparatele de marcat electronice fiscale in baza O.U.G. nr.28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt documente care atesta efectuarea platii si se anexeaza la registrul de casa.

Inregistrarea in contabilitate a bunurilor achizitionate sau a cheltuielilor efectuate de o entitate si achitate pe baza de bon fiscal (cu numerar sau card bancar), se poate efectua daca:

a) entitatea solicita furnizorului factura aferenta bunurilor livrate sau serviciilor prestate, avand ca anexa bonul fiscal emis de aparatul de marcat electronic fiscal;
sau
b) entitatea justifica cheltuielile efectuate fie prin documente care atesta intrarea in gestiune a bunurilor achizitionate, fie cu alte documente cum sunt: ordin de deplasare, decont de cheltuieli, la care se anexeaza bonul fiscal, documentele respective fiind avizate de persoana care aproba efectuarea acestor cheltuieli.

In cazul achizitionarii carburantilor auto pe baza de bon fiscal, in conformitate cu prevederile din Codul fiscal, aceste bonuri pot fi utilizate ca documente justificative care stau la baza inregistrarii cheltuielilor in contabilitate, daca sunt stampilate si au inscrise denumirea cumparatorului si numarul de inmatriculare a autovehiculului.


Baza legala

Legea nr 82 / 1991 articolul art.6 alin.(1) si art.10 alin. (4)
Ordinul ministrului economiei si finantelor nr 3512 / 2008 articolul pct. 2 din Anexa nr. 1
Ordonanta de urgenta a guvernului nr 28 / 1999 articolul articolul 1 alin. (1) si (2)
Legea nr 571 / 2003 articolul art.155 alin. (7)

Un pensionar invalid de gradul II poate fi PFA?

Conform art. 118 alin. (1) din Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, in sistemul public de pensii, pot cumula pensia cu venituri provenite din situatii pentru care asigurarea este obligatorie, in conditiile legii, urmatoarele categorii de pensionari:
a) pensionarii pentru limita de varsta;
b) nevazatorii;
c) pensionarii de invaliditate gradul III, precum si copiii, pensionari de urmas, incadrati in gradul III de invaliditate;
d) copiii, pensionari de urmas, prevazuti la art. 84 lit. a) si b).

Pensia de invaliditate se cuvine persoanelor care si-au pierdut total sau cel putin jumatate din capacitatea de munca, din cauza accidentelor de munca si bolilor profesionale, conform legii, neoplaziilor, schizofreniei si SIDA, bolilor obisnuite si accidentelor care nu au legatura cu munca.

Conform art. 69 din Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, in sistemul public de pensii, in raport cu gradul de reducere a capacitatii de munca, invaliditatea este:
a) de gradul I, caracterizata prin pierderea totala a capacitatii de munca si a capacitatii de autoingrijire;
b) de gradul II, caracterizata prin pierderea totala a capacitatii de munca, cu pastrarea capacitatii de autoingrijire;
c) de gradul III, caracterizata prin pierderea a cel putin jumatate din capacitatea de munca, persoana putand sa presteze o activitate profesionala, corespunzatoare a cel mult jumatate din timpul normal de munca.

Asadar, o persoana care beneficiaza de pensie de invaliditate de gradul II si-a pierdut total capacitatea e munca, pastrandu-si doar capacitatea de autoingrijire. Potrivit OUG 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, persoana fizica autorizata este definita ca fiind persoana fizica autorizata sa desfasoare orice forma de activitate economica permisa de lege, folosind in principal forta sa de munca. Or, pierzandu-si total capacitatea de munca, un pensionar de invaliditate de gradul II nu poate presta activitate nici in calitate de persoana fizica autorizata.

In plus, art. 118 alin. (1) din Legea 263/2010 stabileste expres categoriile de pensionari, care pot cumula pensia cu venituri provenite din situatii pentru care asigurarea este obligatorie, respectiv:
a) pensionarii pentru limita de varsta;
b) nevazatorii;
c) pensionarii de invaliditate gradul III, precum si copiii, pensionari de urmas, incadrati in gradul III de invaliditate;
d) copiii, pensionari de urmas, prevazuti la art. 84 lit. a) si b).
Observam ca printre acestia nu se regasesc si pensionarii de invaliditate de gradul II.